SDP:n Niina Malm: Hyvinvointivaltiota puretaan pala palalta

Kansanedustajan mukaan hallitus tarjoaa kurjuutta ilman visiota paremmasta.
Kaupunkiliikennettä Helsingissä 10. tammikuuta 2024. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Kaupunkiliikennettä Helsingissä 10. tammikuuta 2024. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm katsoo, että työttömyysturvasta leikkaamalla Petteri Orpon (kok.) hallitus ajaa entistä useamman työttömän työnhakijan toimeentulotuen varaan.

– Hallituksen porrastusesitys yhdessä muiden sosiaaliturvan heikennysten kanssa on puhdasveristä leikkauspolitiikkaa. Se kurittaa kaikkein kipeimmin niitä, joille työllistyminen on muutenkin vaikeaa joko oman työkyvyn heikkenemisen tai työpaikkojen puutteen vuoksi, Malm sanoo tiedotteessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Malm muistuttaa suhdanteista johtuvasta työttömyyden kasvusta, johon leikkaukset sopivat erityisen huonosti. Esimerkiksi rakennusalan elvyttämisen sijaan hallitus tarjoilee raksaduunareille kilometritehdasta.

– Rakennusalalla konkurssi seuraa toistaan, mikä tietää työttömyyttä. Kun alalla ei ole töitä eikä varsinkaan hallitus vauhdita alan elpymistä, niin porrastamisen ”kannustavuus” on pelkkää juhlapuhetta. Monilapsisen perheen vanhempi joutuu jatkossa katsomaan työttömyysturvansa hupenemista, miettimään miten pärjää ilman lapsikorotusta, aiempaa suppeammalla asumistuella.

– Moni saattaa joutua pohtimaan, joutuuko luopumaan jopa perheen kodista suhdannetilanteen pitkittyessä. Tätä taustaa vasten rikkaille annetut veroalennukset osoittavat melkoista irtautumista ihmisten arjesta, Malm jatkaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ansiosidonnaisen taso laskee leikkausten myötä nopeasti, ja harva oman työkyvyn kanssa kamppaileva ehtii työllistyä ennen leikkurin iskemistä. Malmin mukaan malli rankaisee tulevaisuudessa erityisesti myös niiden paikkakuntien asukkaita, joista lopetetaan suuri yksittäinen työllistäjä tai tuotantolaitos.

– Hallitus tarjoaa suomalaisille kurjuutta ilman visiota paremmasta. Työministeri Arto Satonen (kok.) on vakuuttanut, että Suomi tuodaan pohjoismaiselle tasolle työelämäuudistusten myötä. Nyt hyvinvointivaltiota puretaan pala palalta ja suunta on pois pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta, pikemminkin kohti Itä-Eurooppaa, Malm sanoo.

– Hallituksen keppilinjan vaikutukset saattavat olla erittäin vaikeita Itä- ja Pohjois-Suomelle. Kun uudelleen kouluttautumista vaikeutetaan, palveluita vähennetään ja keskitetään terveysasioissa sekä kunnissa ja nyt vielä heikennetään sosiaaliturvaa, on vaikeaa nähdä, kuinka hallitus voisi enää huonommin panostaa näiden alueiden elinvoimaisuuteen. Tähän hallituksen olisi nyt syytä herätä, Malm päättää.

Mainos