Ex-europarlamentaarikko Esko Seppänen (vas.) pitää Edward Snowdenia ”sankarina, joka lopullisesti paljasti NSA:n olemassaolon”.
– Kaikki mikä palvelee totuutta, on myönteistä, Seppänen sanoi tiistaina Helsingin Kaivopuistossa vihreiden järjestämässä keskustelutilaisuudessa.
NSA on Yhdysvaltain kansallisesta turvallisuudesta huolehtiva tiedusteluorganisaatio. Snowden on NSA:n entinen työntekijä.
Seppäsen mukaan Yhdysvallat on tähän saakka kiistänyt NSA:n virallisen olemassaolon. Hän kertoo, että kun EU-parlamentti selvitti asiaa vuonna 2001, Yhdysvallat ilmoitti, että NSA:ta ei ole olemassa.
Seppänen listasi tiistain tilaisuudessa NSA:ta koskevia lukuja: autopaikkoja on pääkonttorissa 17 000, tulkit hallitsevat 120 kieltä, budjetti 170 miljardia dollaria Yhdysvaltain valtion budjetin ulkopuolella.
– Jos järjestö olisi venäläinen, hälinä olisi nyt paljon suurempi, Seppänen sanoo.
Samassa tilaisuudessa puhunut kansanedustaja Pekka Haavisto (vihr.) totesi, että hänen mielestään Snowden on tervetullut Suomeen siihen saakka, kun on varmaa, että hän saa puolueettoman oikeudenkäynnin. Snowden on hakenut turvapaikkaa yli 20 maasta.
Myös Venäjän presidentti Vladimir Putin on sanonut, että Snowden voi tulla Venäjälle, kunhan hän ei paljasta uusia salaisuuksia. Haaviston mukaan Putin tarkoittanee terrorismin vastaisessa sodassa kerättyä tietoa, jollaista Venäjäkin on kerännyt. Haavisto sanoo, että osa tiedoista saa pysyäkin salaisena.
– Ei ole trendikästä olla Putinin kanssa samaa mieltä, mutta tässä asiassa minä olen, Haavisto sanoo.
Seppänen kertoo tuntevansa vakoilutoiminnan jossain määrin henkilökohtaisesti Stasin ja KGB:n kautta. Hänestä ei kuitenkaan ollut näille laitoksille hyötyä, koska hänellä ”ei ollut tietoa, joka ei olisi ollut lehdessä”.
– Lisäksi heitä kiellettiin värväämästä kommunisteja, Seppänen sanoo.