Greenpeace-aktivisti Sini Saarela sanoo, että hän jatkaa työtään arktisen öljynporauksen estämiseksi. Greenpeace aikoo ottaa kohteekseen muun muassa Shellin puheenjohtajan Jorma Ollilan.
– Jatkamme tietenkin Gazpromin painostamista, mutta myös Jorma Ollilan Shellin arktinen öljynporaus Alaskan pohjoisrannikolla on jatkossa kampanjointimme kohteena, Saarela sanoo Ylen nettikeskustelussa.
Hän toteaa, että Venäjän poliisi jatkaa edelleen syyskuisen laivanvaltauksen tutkintaa.
– Koko oikeuskeissiä ei ole vielä suljettu. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että tutkinta vielä jatkuu, ja teoriassa uusia syytteitä tai rikosnimikkeitä voidaan vielä nostaa, Saarela sanoo Ylen verkkokeskustelussa.
Hän muistuttaa, että Greenpeace laiva Arctic Sunrise on edelleen takavarikoituna ja että armahdus koski ainoastaan huliganismi-epäilyjä.
– En usko että meitä ulkomaalaisia tullaan enää palauttamaan venäläisen oikeusistuimen eteen, mutta olen hyvin huolissani venäläisistä aktivisteista, joille tämä uhka on todellinen, Saarela kuitenkin lisää.