Sinuhe Wallinheimo: Yrittäjien eteen tarvitaan nyt tekoja

Yrittäjät ovat koronapolitiikan kärsijöitä, kansanedustaja sanoo.

Kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok.) on huolissaan yrittäjien tilanteesta koronaepidemian keskellä.  Kokoomusedustaja kertoo saaneensa yrittäjiltä tiukkaakin palautetta koronatoimista.

– Ymmärrettävästi kovinta palautetta ovat antaneet ravintola- ja matkailuyrittäjät. He ovat joutuneet hallituksen sekavan koronapolitiikan kärsijöiksi, Wallinheimo kirjoittaa Keskisuomalaisen kolumnissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kaikki heistä ymmärtävät, että heillä on oma vastuunsa koronaviruksen taltuttamisessa. Mutta he eivät ole ymmärtäneet sitä, miksi esimerkiksi aukioloaikoja ja asiakasmääriä koskevaan sääntelyyn ei sovellettu yritys- ja aluekohtaisia eroja.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Wallinheimo vaatii hallitukselta nyt tekoja yrittäjien tilanteen helpottamiseksi.

– Akuutin kriisin hoitamisessa se tarkoittaa sitä, että keväällä määräaikaisiksi kaavailtuja koronatoimia, kuten konkurssilain väliaikaisia muutoksia, lyhennettyjä yt-neuvottelu- ja lomautusprosessia sekä yrittäjien työttömyysturvaa, on jatkettava.

– Sopii myös muistuttaa, että aivan valtaenemmistö yrityksistä kantaa Suomessa jo nyt yhteiskunnallista vastuuta yli lakien ja normien, vaikka maamme pääministeri muuta vihjaileekin, Wallinheimo kirjoittaa.

Mainos