Mikkeliläinen kansanedustaja Satu Taavitsainen (sd.) mielestä keskustan kansanedustajat lupaavat puheissaan tukea tasaisesti Suomen eri osia ja pitää koko maa asuttuna, mutta teot ovat toista kuin puheet. Taavitsaisen mukaan hyväuskoisia ihmisiä suorastaan höynäytetään.
– Juha Sipilän (kesk.) hallitus on kuin iso paha susi, joka aikoo syödä maakuntien Punahilkat ja isoäidit. Susi sanoo olevansa hyvällä asialla mutta selän takana sillä on sormet ristissä, hän ryöpyttää blogissaan.
Taavitsainen nostaa esimerkiksi hänen vaalipiiriään koskevan Savonlinnan opettajakoulutuksen siirtämisen Joensuuhun, josta päätöksen teki Itä-Suomen Yliopisto lakisääteisen autonomiansa puitteissa. Hallituksella tai eduskunnalla ei ole mahdollisuutta puuttua asiaan, eikä yliopisto nähnyt aiemmin maksettua väliaikaista tukea pitkäjänteisesti järkevänä.
Taavitsaisen mielestä Sipilä taas antaa käyttää koulutussäästöjä ideologisen keskittämisen välineenä ja on pettänyt Savonlinnan. Lähes tuhannen opiskelijan ja heidän opettajiensa lähtö heikentää hänen mukaansa Etelä-Savon vetovoimaa, aluetaloutta, opetus- ja kulttuuritasoa ja pätevien opettajien saamista töihin päiväkoteihin ja kouluihin.
– Alueellinen tasa-arvo on se uhri, jonka Sipilä joukkoineen markkinahurmoksessaan uhraa.
Taavitsaisen mukaan alueiden voimavaroja on hyödynnettävä ja kehittyminen varmistettava valtion toimesta.
– Alue-eroja on pienennettävä ja lisättävä eri puolella asuvien ihmisten mahdollisuuksien tasa-arvoa.
Maakunnille ja ihmisille ollaan hänen mielestään jättämässä vain hukkapalat suuryritysten vallatessa tulevaisuudessa markkinat ja hyvätuloisten nauttiessa palveluista.
– Sipilän hallitukselle valitettavasti tuntuu olevan ongelma kaikki se mikä kuuluu hyvinvointiyhteiskunnalle, kuten varhaiskasvatus, koulutus ja sosiaali- ja terveydenhuolto.