Skotlanti päätti viime syksynä kansanäänestyksen jälkeen pysyä osana Britanniaa. Itsenäisyyttä kannatti kuitenkin peräti 44,7 prosenttia äänestäneistä. Äänestyksellä oli kuitenkin myös jälkivaikutuksia, sillä Britannian parlamenttivaaleissa Skotlannin kansanpuolue nousi yllätysvoittajaksi vieden alueelta 56 edustajanpaikkaa. Muut puolueet saivat tyytyä jokainen yhteen.
Nyt vireillä on hanke, joka vaatii Pohjois-Englantia liittymään ”uuteen Skotlantiin” ja eroamaan Britanniasta, kertoo The Guardian. Perusteluna esitetään, että alueen kaupungit tuntevat paljon suurempaa hengenheimolaisuutta Skotlantiin, kuin Lontoo-keskeiseen Etelä-Englantiin. Nettiadressin on allekirjoittanut lyhyessä ajassa jo 12 000 ihmistä.
Uuteen Skotlantiin kuuluisivat hankkeen mukaan ainakin Manchester, Liverpool, Leeds ja Newcastle. Pääkaupunkina toimisi Edinburgh. Vitsinä lähtenyt hanke on saanut esimerkiksi Manchesterin paikallisuutiset spekuloimaan mitä syitä olisi liittyä tai olla liittymättä. Huumoriakaan ei ole unohdettu, sillä esillä on ollut myös Loch Nessin hirviön paikanvaihdos.