Slovenian valtio ilmoitti torstaina, että se myy maan toiseksi suurimman pankin, suurimman teleoperaattorin ja valtio-omisteisen lentoyhtiön. Slovenia käyttää myyntitulot velkojen maksuun. Lisäksi maahan perustetaan roskapankki, ja arvonlisäveroa korotetaan.
Slovenia on kärsinyt taantumasta kaksi vuotta. Markkinoilla on pelätty, että Sloveniasta tulee Kyproksen jälkeen kuudes EU-maa, joka joutuu hakemaan EU:n pelastuspakettia.
Slovenia lainasi viime viikolla markkinoilta 3,5 miljardia euroa – tosin korkealla korolla – ja sai ostettua itselleen lisäaikaa. Ensi vuoden alussa maa joutuu hankkimaan lisää rahaa, kun se joutuu maksamaan takaisin 1,5 miljardin lainan.
Slovenia myy 15 valtion omistamaa yritystä, joukossa Nova KBM -pankki, lentoyhtiö Adria Airways ja teleoperaattori Telekom Slovenia. Arvonlisäveroa korotetaan 20 prosentista 22 prosenttiin. Julkisen sektorin palkkoja alennetaan, jos ammattiliittojen kanssa päästään sopimukseen.
Pääministeri Alenka Bratusek arvioi, että Slovenian valtion budjettialijäämä kohoaa tänä vuonna 7,8 prosenttiin, mutta putoaa jo ensi vuonna 3,3 prosenttiin.
Slovenia pyrkii välttämään pelastuspaketin nostamista. EU-komissio käsittelee maan vapaaehtoista kulukuuria toukokuun lopussa. EU-komission mukaan Slovenian talous kutistuu tänä vuonna kaksi prosenttia.