”Solidiumin päätehtävä täytyy miettiä uusiksi”

SDP:n kansanedustajan ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan Solidiumilla on kaksi tärkeää tehtävää: valvoa valtion sijoituksia ja ennen kaikkea edistää suomalaista työtä.

Sirpa Paateron (sd.) mielestä Solidiumin päätehtävä täytyy miettiä uusiksi.

– Viime päivinä sekä kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki (vas.) että Eurooppa-ministeri Alexander Stubb (kok.) ovat ottaneet kantaa Solidiumin toimintaan. Arhinmäki ilmoitti olevansa valmis purkamaan koko laitoksen ja siirtämään päätöksenteon eduskunnalle, Stubb taas haluaa poliitikkojen pitävän näppinsä irti Solidiumin päätöksenteosta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Paateron mukaan oikea ratkaisu löytyy ääripäiden välistä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– SDP on jo aiemmin esittänyt, että Solidiumiin muodostettaisiin poliitikoista koostuva hallinto- ja sijoitusneuvosto. Se toimisi samalla sekä suomalaisen työntekijän edunvalvojana että mahdollistaisi markkinoiden toisinaan vaatimat nopeat liikkeet.

Paateron mielestä on mietittävä tarkkaan, mitä yhtiöitä valtio omistaa vain osinkotulojen vuoksi ja mitä työllisyyden parantamiseksi tai uusien toimialojen käynnistämiseksi.

– Valtion strategisesti tärkeät yhtiöt ja joissa omistus on yli puolet tai kokonaan ovat vielä asia erikseen, hän sanoo.

Mainos