Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta ei saanut tänään perjantaina valmiiksi mietintöjänsä niin sanotuista ensimmäisen korin laeista. Mietintöjen käsittely jatkuu eduskunnan istuntotauon jälkeen tiistaina 6. marraskuuta.
Eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok.) linjasi tänään, että istuntotauon aikana ei tulisi järjestää valiokuntien kokouksia.
Kokoomuksen kansanedustaja Mia Laiho tviittasi valiokunnan kokouksen päätyttyä, että työ valiokunnassa on edennyt hyvin.
– Tehty huolellista ja perusteellista työtä. Ei ihan vielä valmista, mutta loppumetreillä mennään, Laiho kirjoitti ennen kello 19.
Sote-valiokunta kokousti tänään aamukahdeksasta yli puolenpäivän ja uudelleen puoli kahdesta lähes iltaseitsemään asti.
Sote-valiokunta käsittelee parhaillaan yksityiskohtaisesti maakunta-, tuottaja- ja valinnanvapauslakien mietintöjä.
”Selkärangasta on otettu”
Sote-valiokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru (sd.) ei halunnut ottaa vielä aamupäivän kokouksen jälkeen kantaa siihen, saako valiokunta mietinnöt tänään valmiiksi.
– Kokous jatkuu puoli kahdelta. Tällä hetkellä meillä etenee työ hyvin ja valiokunnassa on ripeä tahti meneillään. Paljon on asiaa ja erittäin paljon työtä on vielä tehtävänä, Kiuru sanoi toimittajille eduskunnassa.
Kiurun mukaan valinnanvapauslakimietinnön käsittelyssä on edetty hyvin, mutta työtä on vielä paljon jäljellä.
– Kyllä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa sitä kuuluisaa venymistä on ja kyllä selkärangasta on myös otettu, Kiuru sanoi.
Oppositio haluaa jättää kädenjälkensä
Kokoomuksen valiokuntavastaava, kansanedustaja Sari Sarkomaa sanoi puolilta päivin ennen täysistuntoa, että työ jatkuu.
– Edetään hyvin, Sarkomaa huikkasi.
Vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto puolestaan piti hyvin epätodennäköisenä, että tänään tulisi valmista.
– Kyllä meillä on aikamoinen työmaa vielä edessä. Koko ajan mennään eteenpäin, mutta mietinnössä on pituutta ja opposition täytyy saada tähän työhön oma kädenjälkensä. Mehän emme voi jättää tässä vaiheessa opposition omaa eriävää mielipidettä, kun se menee perustuslakivaliokuntaan, Alanko-Kahiluoto sanoi.
Sen vuoksi oppositio tekee seikkaperäisiä muutosesityksiä mietintötekstiin.
Mietintöluonnokset eivät lähtökohtaisesti ole julkisia, sillä asian käsittely on vielä kesken. Mietintöluonnokset menevät seuraavaksi perustuslakivaliokunnan arvioitaviksi ja palaavat sen jälkeen sosiaali- ja terveysvaliokuntaan toiseen käsittelyyn.
Iltaterveiset sosiaali-ja terveysvaliokunnasta! Työ edennyt hyvin. Tehty huolellista ja perusteellista työtä. Ei ihan vielä valmista, mutta loppumetreillä mennään. #sote #valinnanvapauslaki #tuottajalaki #maakuntalaki #asiakaslähtöisyys@sarisarkomaa @SariRaassina pic.twitter.com/WQ9NgTvTRs
— Mia Laiho (@MiaLaiho) October 26, 2018