Ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb (kok.) ja kehitysministeri Heidi Hautala (vihr.) matkustavat ensi viikolla Sambiaan ja Tansaniaan Team Finland -matkalle. Kyseessä on ensimmäinen kaupan ja kehitysyhteistyön yhteismatka. Matkalle osallistuu myös yrityksistä ja kansalaisjärjestöistä koostuva delegaatio.
– Kauppa on yksi tehokkaimpia keinoja tukea köyhiä maita, Stubb sanoo.
Matkalla on tarkoitus edistää luonnonvara- ja it-sektorien vientiä Afrikan maihin. Sambia ja Tansania ovat maailman nopeimmin kasvavia talouksia mutta silti köyhiä kehitysmaita. Suomen kauppa etenkin Sambian kanssa kasvaa nopeasti, toteavat Hautala ja Stubb tiedotteessaan.
– On aika katsoa asioita uusin silmin, ja tämä uudentyyppinen yhteismatka on siihen hyvä mahdollisuus, Hautala sanoo.
Team Finland edistää Suomen kauppasuhteita eri puolilla maailmaa.