Stubb: Nato-jäsenyys ajaa Ottawa-tavoitteiden edelle

Kokoomuksen puheenjohtajan Alexander Stubbin mielestä Suomen Nato-jäsenyyden edistäminen on tärkeämpää kuin Ottawan sopimuksesta irtautuminen.

Kokoomuksen puheenjohtajan Alexander Stubbin mielestä Nato-jäsenyyden edistämistä ja puoluekokouksen hyväksymiä aloitteita liittyen Ottawan sopimukseen ja jalkaväkimiinoihin ”ei voida verrata keskenään”.

– Mittakaavaltaan näitä kahta ei voida missään nimessä verrata. Yksi on materiaalihankinta, joka liittyy puhtaasti meidän puolustuskykyymme ja sen kapasiteettiin ja toinen on liittoutumisratkaisu, institutionaalinen ratkaisu. En missään vaiheessa panisi näitä kahta asiaa samalle viivalle, Stubb sanoo Nykypäivän haastattelussa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Stubb on ajanut Suomen Nato-jäsenyyttä ja korostanut kampanjansa aikana ”tekevänsä kaikkensa”, että Suomi voisi liittyä Natoon seuraavalla vaalikaudella. Stubb on tässä yhteydessä muistuttanut myös kokoomuksen puoluekokouksen jo vuonna 2006 hyväksymästä, myönteisestä Nato-kannasta.

Verkkouutiset kertoi aiemmin Lahden puoluekokouksessa hyväksytystä kolmesta aloitteesta, joista ensimmäinen vaati Ottawan sopimuksen liittymisen arviointia uudelleen, toinen Ottawan sopimuksen irtisanomista ja kolmas jalkaväkimiinojen säilyttämistä osana Suomen puolustusta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Stubb katsoi jo Lahdessa, että Ottawan sopimuksesta ja jalkaväkimiinoista on hyvä keskustella ja puheenjohtajana hänen tehtävänsä on edistää puoluekokouksen kannanottoja. Kyse on kuitenkin eri mittaluokan asiasta.

Onko tämä Nato-jäsenyyden edistäminen siis tärkeämpi asia kuin Ottawan sopimuksesta irrottautuminen?

– Kyllä, ilman muuta näin on. Täytyy kuitenkin muistaa, että puolueen puheenjohtajan tehtävä on edistää niitä kantoja, jotka puoluekokouksessa on hyväksytty.

Mainos