Stubb: Ruotsalainen selviää veroista 2 000 euroa vähemmällä

Eurooppaministeri pahoittelee etukäteen eduskunnan heikkotasoista työllisyyskeskustelua.

Kokoomuksen puheenjohtajaksi tähtäävä eurooppaministeri Alexander Stubb (kok.) pahoittelee jo etukäteen eduskunnan keskiviikkoista työllisyyskeskustelua.

– Harmi, että voi jo ennustaa keskustelun juuttuvan yksittäisiin epäolennaisuuksiin. Harva kansanedustaja haluaa tarttua todellisiin valintoihin, Stubb kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Oppositio on jättänyt hallitukselle välikysymyksen työllisyydestä.

Stubbin mielestä Suomen tulisi seurata Ruotsia ja Saksaa työmarkkinoiden uudistamisessa. Hän esittelee kolmen kohdan listansa tilanteen parantamiseksi.

Verot lannistavat, hän sanoo.

Poimintoja videosisällöistämme

– Keskituloinen suomalainen maksaa vuodessa 2 000 euroa enemmän veroja kuin Ruotsissa.

Osa-aikatyö ei kannata, koska käteen vain muutama euro tunnissa verrattuna tukien varassa oloon, Stubb toteaa.

– Järjestelmämme on viritetty siten, että ihminen on joko kokonaan töissä tai kokonaan kotona.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Palkan sivukulut ovat liian korkeat, hän sanoo.

– Harva meistä huomaakaan, että palkkamme maksaa työnantajalle helposti 30 prosenttia enemmän kuin työsopimuksen mukaan tienaamme.

Stubb haluaa, että eläkeikää nostetaan pikaisesti.

Mainos