Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) tapasi Tšekin pääministerin Andrej Babišin Helsingissä tänään maanantaina. Pääministerit keskustelivat ajankohtaisista EU-aiheista, kuten tulevasta monivuotisesta rahoituskehyksestä, talous- ja rahaliiton kehittämisestä sekä kesäkuun Eurooppa-neuvoston aiheista.
– Kävimme hyvän keskustelun EU:n tulevasta rahoituskehyksestä ja totesimme Suomella ja Tšekillä olevan paljon yhteistä kuten tuki maatalouspolitiikalle, koheesiopolitiikalle sekä digitalisaation kehittämiselle, innovaatioille ja kasvulle. Jaamme myös näkemyksen siitä, että rahoituksella saataisiin tehokkaammin konkretiaa byrokratian sijaan, Sipilä sanoo tiedotteessa.
Pääministerit keskustelivat myös seuraavan Eurooppa-neuvosto keskeisistä aiheista EMU:sta ja muuttoliikkeestä sekä Suomen tulevan puheenjohtajakauden prioriteeteista. Suomen puheenjohtajakausi alkaa vuoden päästä heinäkuussa.
Pääministereiden mielestä liike-elämän yhteistyötä tulisi lisätä erityisesti liikenteen, terveyden, energian ja kiertotalouden osa-alueilla.
– Toivon, että voisimme edetä noilla alueilla nopeastikin ja saavuttaa konkreettisia tuloksia, Sipilä totesi.
Tapaamisen yhteydessä pääministeri Andrej Babiš allekirjoitti asiakirjan, jolla Tšekki liittyi Suomessa sijaitsevan eurooppalaisen hybridiosaamiskeskuksen jäseneksi (European Centre of Excellence for Countering Hybrid Threats).