Suomeen vai Viroon? Vapaavuori ja Parts eri mieltä kaasulaitoksesta

"Pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, ettemme pääse yhteisymmärrykseen."

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) ja Viron talousministeri Juhan Parts tapasivat maanantaina keskustellakseen kaasuterminaalin sijoituspaikasta, mutta eivät löytäneet ratkaisua.

– Pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, ettemme pääse yhteisymmärrykseen LNG-terminaalin sijainnista, kirjoittaa Vapaavuori Facebookissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hankkeesta kisaavat Viron Paldiski ja Suomen Inkoo.

LNG tarkoittaa nestemäiseen muotoon puristettua maakaasua. Sen EU-tuontia varten Suomeen tai Viroon on tarkoitus rakentaa iso terminaali, jossa kaasu muutetaan käytettävään muotoon. Terminaali lisäksi Suomenlahden pohjaan rakennetaan kaasuputki kaasun kuljetusta varten. Kaasua on tarkoitus kuljettaa myös Baltian eteläpuolelle.

Terminaali-investointi maksaa arviolta 500 miljoonaa euroa, josta EU-komissio on luvannut maksaa osan.

– Se palvelisi koko Baltian ja Suomen intressejä, Vapaavuori sanoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa Suomi ja Viro ovat kevään ajan yrittäneet löytää terminaalin sijoituspaikalle ”objektiivisia kriteerejä”, siis yhteisesti hyväksyttyjä mittapuita vaihtoehtojen paremmuusjärjestykselle. Tehtävä on osoittautunut liian vaikeaksi.

Nyt Vapaavuori ja Parts ovat päättäneet, että EU-komissio saa valita, mihin laitos rakennetaan.

– Kauhuskenaarionahan on, ettei kumpikaan hanke saa EU-tukea, eikä täten toteutuisi ainakaan aiotussa kokoluokassa. Luontevaa on, että erotuomariksi valittiin EU:n komissio, onhan se instituutio joka hallinnoi myös mainittua EU-tukea, Vapaavuori toteaa.

Mainos