Suomi on nyt uudessa asemassa: Tutkijan mukaan Helsingistä tuli teräviä iskuja Moskovan suuntaan

Ulkopoliittisen instituutin Matti Pesu muistuttaa Suomen vielä tovi sitten fasilitoineen USA:n ja Venäjän dialogia.
Antony Blinken. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Antony Blinken. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Ulkopoliittisen instituutin johtava tutkija Matti Pesu arvioi, että Yhdysvaltain ulkoministeri Antony Blinkenin pääviesti Helsingissä oli suunnattu Moskovaan.

– Metsään meni, hyökkäyssota on vain heikentänyt Venäjän asemaa. Kannattaisiko aggressio lopettaa? Rauha Venäjän käsissä. Sen on oltava oikeudenmukainen ja linjassa YK:n peruskirjan kanssa, Pesu summaa Twitterissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän huomauttaa, että viesti tultiin kertomaan niin lähelle Venäjää kuin mahdollista, ”uuteen rajalla sijaitsevaan Nato-liittolaismaahan”. Pesun mielestä Suomen jäsenyys Natossa on USA:n näkökulmasta osa Venäjälle aiheutettua strategista tappiota.

– Blinken löi teräviä iskuja Moskovan suuntaan. Korosti Venäjän heikentynyttä sotilaallista kykyä ja kutsui sen asevoimia toiseksi parhaaksi Ukrainassa. Venäjä tavoittelee asemaa samassa suurvaltakategoriassa. Irvailu Yhdysvalloilta tehnee kipeää, Pesu jatkaa.

Tutkijan mukaan se, että tällaiselle viestille tarjotaan areena, heijastaa ja alleviivaa Suomen muuttunutta asemaa.

– Suomi on nyt Yhdysvaltain liittolaismaa. Vielä tovi sitten Suomi fasilitoi Venäjän ja Yhdysvaltain dialogia, Matti Pesu muistuttaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

LUE MYÖS:
Antony Blinken Helsingissä: Vladimir Putin on epäonnistunut

Mainos