Suomi tuomitsee Pohjois-Korean ydinkokeen

Ulkoministeri Timo Soini tuomitsee jyrkästi Korean demokraattisen kansantasavallan tekemän ydinkokeen.

Phjois-Korean tänään tekemä ydinkoe havaittiin myös Suomessa, missä Helsingin yliopiston Seismologian instituutti toimii osana kansainvälistä ydinkoekieltoa valvovaa järjestelmää.

Ydinkoe on jatkoa Pohjois-Korean vakaville kansainvälisten velvoitteiden rikkomuksille, jotka ovat yleistyneet tämän vuoden aikana. Pohjois-Korean 6. tammikuuta tekemä ydinkoe ja jatkuvat ohjuskokeet ovat kansainvälisten sopimusten ja velvoitteiden rikkomuksina tuomittavia ja haitallisia alueen vakaudelle.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Pohjois-Korean suorittama ydinkoe rikkoo vakavalla tavalla sen kansainvälisiä velvoitteita olla kehittämättä ja testaamatta ydinaseita, YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmia, IAEA:n ydinvalvontasopimusta sekä kansainvälistä ydinkoekieltosopimusta. Suomi yhtyy EU:n korkea edustaja Federica Mogherinin tänään antamaan lausuntoon asiasta.

Suomi katsoo Pohjois-Korean toistuvat provokaatiot vakavaksi piittaamattomuudeksi kansainvälisen yhteisön vetoomuksista ja kehottaa Pohjois-Koreaa lopettamaan välittömästi toimet, jotka aiheuttavat vakavan uhan Korean niemimaan turvallisuudelle ja lisäävät jännitteitä alueella.

Pohjois-Korean tulee noudattaa täysimääräisesti kansainvälisiä velvoitteitaan, luopua ydinaseohjelmastaan ja sitoutua tiiviiseen yhteistyöhön kansainvälisen yhteisön kanssa mukaan luettuna yhteistyö Kansainvälisen atomienergiajärjestö IAEA:n kanssa sekä osallistuminen maan ydinaseriisuntaan tähtääviin kuusikantaneuvotteluihin.

Mainos