Suomen Yhdysvaltain-suurlähettiläs Mikko Hautala sanoo Kauppalehdelle, että Suomi on osa suurvaltojen välistä valtapeliä riippumatta siitä, haluammeko sitä vai emme.
Yhdysvaltain ja Venäjän välisten suurvaltasuhteiden lisäksi Hautala tarkoittaa Yhdysvaltain ja Kiinan suhteita.
– Ilman Natoakin meidän olisi erittäin perusteltua seurata tarkkaan, miten Yhdysvaltain ja Kiinan suhde kehittyy ja mitä sen ympärillä tapahtuu turvallisuuspoliittisesti. Tähän liittyy myös Yhdysvaltain pyrkimys vahvistaa suhteitaan liittolaisiinsa ja kumppaneihinsa Aasiassa. Tässä on kehkeytymässä iso dynamiikka, ja on väistämätöntä, että se heijastuu meihin, Hautala arvioi KL:lle.
Hautala peräänkuuluttaa suomalaisilta realismia ja kaukonäköisyyttä, sillä suurvaltakamppailu ei hänen mukaansa ole katoamassa vuosikymmeniin eikä sen globaalin mittakaavan seurauksia voi kuin arvailla. Näissä olosuhteissa joudutaan rakentamaan myös Suomen oma turvallisuus.
Tämä tarkoittaa Hautalan mukaan sitä, että Suomenkin on varmistettava tuotantoketjujensa vankkuus sekä riittävä teknologioiden taso ja saatavuus. Hautala painottaa, että Suomen on pyrittävä omavaraisuuteen muun muassa ruoassa, energiassa ja puolustusteollisuudessa.
Hautala tiedostaa, ettei kaikkea voi tuottaa itse Suomessa tai edes Euroopassa, mutta välttämättömien hyödykkeiden ja tiettyjen tuotannonalojen kilpailukyky on taattava.
– Nämä ovat isoja asioita, joita joudutaan miettimään aika toisella tavalla kuin vielä viisi tai kymmenen vuotta sitten. Olennaista on ymmärtää, että entinen aika ei palaa, Hautala toteaa KL:lle.
Tämän vuoksi huoltovarmuus tulisi hänen mielestään nostaa keskeiseksi osaksi turvallisuuspolitiikkaa. Hautalan mukaan näidenkin asioiden vuoksi Suomen on luontevaa tiivistää kumppanuuttaan Yhdysvaltoihin entisestään.
– Näen, että Yhdysvallat pysyy suurvaltojen ykkösenä pitkälle tästä eteenpäin. Talouden, teknologian, geopoliittisen aseman ja liittolaisjärjestelmän peruskivet ovat siinä isoja kantavia voimia.