”Suurlähetystöissä ei kohta ole kuin talonmies ja suurlähettiläs”

Kokoomuksen Harri Jaskari haastaa Suomen päätöksen vähentää suurlähetystöjen määrää ja pienentää resursseja.

Kansanedustaja Harri Jaskari (kok.) haastaa Suomen päätöksen vähentää suurlähetystöjen määrää ja pienentää reilusti määräraharesursseja. Hänen mukaansa iso raha tulee tuotteiden ja palvelujen viennillä, mutta niiden edistämiseen kaivataan myös arvovaltapalveluita.

– Tätä menoa suurlähetystöissä ei kohta ole muita kuin talonmies ja suurlähettiläs. Ketään potentiaalisia asiakkaita ei voi kutsua residenssiin, koska ei ole määrärahoja iltapalan tarjoamiseen, Jaskari kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän kertoo kunnioituksen nousseen suurlähettiläiden ja koko Team Finlandin toimintaa läheltä seuratessa. Päivät ovat Jaskarin mukaan pitkiä ja aina pitää olla tarkkana.

– Ovia avataan urakalla yrityksille. Kun on päästy sisään, onkin enemmän yrityksistä kiinni, saadaanko tarjoukset menestyksekkäästi maaliin. Homma on päivä toisensa jälkeen todellista pioneerityötä.

Harri Jaskari ihmettelee ulkoministeriön toimintaa perinteisten itsenäisyyspäivän vastaanottojen perumisessa. Vientiyritysten apu ei ole kelvannut.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Koska itsenäisyyspäivän tilaisuus on monelle yritykselle merkittävä tapa tavata potentiaalisia uusia asiakkaita ja hoitaa nykyisiä liikesuhteitaan, yritykset halusivat tulla sponsoreiksi.

Ulkoministeriö kieltäytyi Jaskarin mukaan kunniasta.

– Tuntuu, että tässä maassa pitää kaikilla mennä huonosti yhtä aikaa. Mikäli kaikki suurlähetystöt eivät pysty juhlistamaan itsenäisyyttä, on oleellista, että kukaan ei saa tehdä niin.

Mainos