Joakim Strand (r.) oli eduskunnan kovin taksinkäyttäjä touko-heinäkuussa. Asia ilmenee Ilta-Sanomien tekemästä selvityksestä.
Kansanedustajana toimiva Strand käytti eduskunnan taksikorttia kyseisellä ajanjaksolla yhteensä 58 kertaa. Ajoista 36 sijoittui kesäkuulle. Matkojen pituudet vaihteli 1,2 kilometrin ja 20,5 kilometrin välillä.
Vaasassa asuva Strand vakuuttaa IS:lle, että hän ei ole tehnyt kansanedustajana yhtäkään taksiajoa, joka ei liittyisi työhön.
– Pitäisi joskus nostaa hattua maakuntaedustajille, että viitsivät juosta yötä päivää hoitamassa kansalaisten ja maan asioita, Strand kommentoi.
Hän käytti selvityksen mukaan taksikorttia viimeisen kerran 5. heinäkuuta. Silloin Strand nimitettiin Eurooppa- ja omistajaohjausministeriksi. Nimityksen jälkeen kyytipalveluista on vastannut valtioneuvosto.
Seuraavaksi eniten taksiajoja oli vasemmistoliiton Merja Kyllösellä (42 matkaa) ja kokoomuksen Heikki Autolla (42 matkaa).
Euromääräisesti eniten eduskunnalle maksoivat Merja Kyllösen ajot, yhteensä 2016,80 euroa. Joakim Strandin taksikulut aiheuttivat eduskunnalle 1748,80 euron laskun. Kolmanneksi suurimmat taksikulut olivat kokoomuksen Ville Väyrysellä, 1565,30 euroa.
Kaikkiaan kansanedustajien taksiajot maksoivat touko-heinäkuussa eduskunnalle 70 016,10 euroa. Kansanedustajilla on oikeus käyttää taksia eduskunnan laskuun eduskuntatyöhön liittyvissä tehtävissä, jos joukkoliikenteen käyttäminen aiheuttaisi tarpeetonta ajanhukkaa tai olisi muutoin hankalaa. Taksin voi ottaa myös turvallisuussyyn, sairauden tai vamman takia.