Kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkalan (ps.) mukaan Suomi on saanut vakavan varoituksen EU-komissiolta siitä, että Suomen julkinen talous rikkoo EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen velkarajaa. Lisäksi valtio rikkoo hänen mukaansa saman sopimuksen kolmen prosentin alijäämärajaa.
”Toisin sanoen, sikäli kun Suomi jatkaa rahaliitossa ja meiltä puuttuu oma rahapolitiikka, edessä ovat miljardiluokan leikkaukset, jonka suuruusluokan puolueista vain kokoomus myönsi ennen vaaleja. Lisäksi yksittäiset kansanedustajat, kuten minä, olemme tuoneet tätä esille, mutta meitä on ollut vain muutamia”, Saarakkala kirjoittaa blogissaan.
Hän kertoo varoittaneensa toistuvasti, että Suomi saattaa ajautua komission talutusnuoraan ja päätöksentekovalta voi kaventua, mikäli asioille ei tehdä mitään. Talousunionisopimus velvoittaa hänen mukaansa Suomea nyt vuosien velkaantumisen, alijäämäisten budjettien ja ilman rakenneuudistuksia tapahtuneen tehottoman elvyttämisen jälkeen leikkaamaan.
”Sopimus on tyyppiesimerkki siitä, miten vastuu talouden tasapainottamisesta sysätään kansainvälisillä sopimuksilla EU:lle, joka sitten antaa selkänojan, kun poliitikot eivät muuten uskalla tehdä päätöksiä. Tällainen jos mikä on halpahintaista kansankosiskelua ja vaikeiden päätösten väistämistä sekä omiaan nakertamaan kansanvallan uskottavuutta”, Saarakkala kirjoittaa.