Talouselämä: Bussiyhtiöt pelkäävät kilpailutusta

Bussiliikenteen kilpailuttaminen laajenee ensi vuonna täydellä voimalla koko maahan, kertoo Talouselämä. Takana on EU:n lainsäädäntö, kannattamattoman bussiliikenteen suora tukeminen ei ole enää mahdollista.

Linja-autoliiton toimitusjohtaja Heikki Kääriäisen mukaan alan yritykset eivät uskalla investoida, kun kaikki odottavat mitä tapahtuu. Kunnat ja Ely-keskukset ovat lähettäneet tarjouspyyntöjä laiskasti.

Investointeja rajoittavat myös kilpailuttajien mahdolliset vaatimukset. Tarjouspyynnöt voivat sisältää sellaisia ajokalustoon liittyviä ehtoja, joita liikennöitsijöiden on vaikea täyttää.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kun liikennöitsijä ei voi tietää, häviääkö vai voittaako hän kilpailutuksen, halu investoida on kadonnut: Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan linja-autojen ensirekisteröinnit olivat syyskuun loppuun mennessä pudonneet 32 prosenttia viimevuotisesta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

”Jos kilpailussa ei pärjää, bussit jäävät seisomaan ja firmassa käynnistyvät ensi kesänä yt-neuvottelut. Ikärakenne on sellainen, että useimmilla on kuuden kuukauden irtisanomisajat. Tämä merkitsee, että kiinteät kulut juoksevat vuoden loppuun asti eikä tuloja tule mistään”, Kääriäinen sanoo.

Sääntelyn vähentäminen avaa mahdollisuuksia myös lentoliikenteestä tutuille halpakyydeille. Kilpailutettavat linjat ovat suojattuja sopimusaikana, mutta kaupunkien välisessä liikenteessä tarjoushintaiset bussilinjat voivat yleistyä – ja kaupunkien sisälläkin kuten Onnibus osoittaa.

Suomen bussiyhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin miljardi euroa.

Mainos