Perussuomalaisten eduskuntaryhmä kokoontui tänään tiistaina kello 13 ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun europarlamentaarikko Jussi Halla-aho oli valittu puolueen puheenjohtajaksi.
Kokouksessa oli määrä käsitellä ryhmän eroa hallituksesta, sillä pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ja valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) olivat ilmoittaneet eilen, ettei edellytyksiä jatkaa hallitusyhteistyötä Halla-ahon perussuomalaisten kanssa ole.
Hieman perussuomalaisten eduskuntaryhmän kokouksen alkamisajan jälkeen kokoukseen marssi 20 perussuomalaisten kansanedustajaa. Mukana olivat kaikki perussuomalaisten ministerit.
Pyörähdettyään kokoushuoneessa joukko saapui toimittajien eteen ja ilmoitti perustaneensa uuden eduskuntaryhmän, jonka nimi on toistaiseksi Uusi vaihtoehto.
Ryhmän puheenjohtajaksi oli valittu kansanedustaja Simon Elo. Hän ilmoitti, että ryhmä on valmis jatkamaan Sipilän hallituksen hallitusryhmänä samalla ohjelmalla ja kokoonpanolla.
Pääministeri Juha Sipilän oli määrä jättää hallituksensa eronpyyntö tasavallan presidentille Sauli Niinistölle kello 15. Hieman sitä ennen tuli tieto, että tapaaminen on peruttu.
Kello 15 jälkeen Sipilä kertoi Turun lentokentällä pitämässään tiedotustilaisuudessa, että nykyinen hallitus ja ministeristö jatkavat nykyisellä hallitusohjelmalla. Sipilän ei tarvinnutkaan jättää eronpyyntöään, koska sama hallituspohja ja ministerit jatkavat.
Hallituksen muodostavat jatkossa keskusta, kokoomus ja Uusi vaihtoehto -ryhmä, joilla on yhteensä 106 kansanedustajaa.
Sipilä aikoo antaa tiedonannon asiasta eduskunnalle, jolloin eduskunta pääsee äänestämään hallituksen luottamuksesta.