Tämän vuoksi kansanedustaja luopuu: Eduskunta ei kokoonnu Porissa

On sääli, jos vain sinkut tai lapsensa maailmaan lähettäneet voivat ryhtyä kansanedustajiksi, sanoo Sampsa Kataja.

Kansanedustaja Sampsa Kataja (kok.) sanoo, että päätös jättää kansanedustajan tehtävä kypsyi jo ennen vuoden 2011 eduskuntavaaleja.

– Kävimme perheessä perusteellisen keskustelun siitä, kuinka järkevää on tehdä töitä Helsingissä ja asua Porissa. Sovimme, että toinen kausi vielä katsotaan, sitten palaan Poriin töihin, Kataja sanoo Verkkouutisille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kataja kertoi maanantaina Helsingin Sanomissa, ettei asetu ehdolle 2015 vaaleissa. Kataja on toisen kauden kansanedustaja Porista. Hänellä on 12-, 10- ja 7-vuotiaat lapset.

– Kovin mielelläni olisin jatkanut, jos eduskunta kokoontuisi Porissa.

Kataja kertoi päätöksestään puoluesihteeri Taru Tujuselle ja silloiselle puheenjohtaja Jyrki Kataiselle jo viime syksynä. Kataja tiesi, että kokoomus kierrättää ministereitään tämän vuoden puolella, ja halusi ilmoittaa, ettei itse tavoittele salkkua.

– Tiesin, että muutama ministeri on lähdössä EU-parlamentin vaaleihin.

Kokoomuksen eduskuntaryhmälle Kataja kertoi asiasta alkukesällä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Keskinäistä arvostustamme kuvaa, että tämä ei tullut julkisuuteen ennen kuin itse kerroin tällä viikolla.

Kataja pohti perheensä kanssa myös muuttoa Helsinkiin, mutta he päättivät pysyä porilaisina. Kataja näkee omassa tilanteessaan laajemmankin ongelman.

– On sääli, jos vain sinkut tai lapsensa maailmaan lähettäneet voivat ryhtyä kansanedustajiksi.

Mainos