Tanska poistaa viimeiset rajoitukset

Epidemian todetaan olevan hallinnassa.
Magnus Heunicke. LEHTIKUVA / AFP Martin Sylvest
Magnus Heunicke. LEHTIKUVA / AFP Martin Sylvest

Tanska luopuu viimeisistäkin koronarajoituksista syyskuun 10. päivään mennessä. Samalla käytöstä poistuu myös sikäläinen koronapassi.

Linjausta perustellaan korkealla rokotusasteella ja sillä, että epidemia on hallinnassa. Yleisvaarallisen tartuntataudin määritelmä edellyttää Tanskassa, että tauti uhkaa yhteiskunnan ydintoimintoja, kuten esimerkiksi terveydenhuoltoa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Hallitus on luvannut, ettei rajoituksista pidetä kiinni pidempään kuin on välttämätöntä. Nyt ollaan tässä pisteessä, Tanskan terveysministeri Magnus Heunicke toteaa Tanskan yleisradion mukaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Heunicke korosti, ettei pandemia ole vielä väistynyt ja että hallitus on valmis toimimaan, jos virus uhkaa yhteiskunnan ydintoimintoja.

Tanskassa on todettu heinäkuun puolivälin jälkeen noin 1[nbsp]000 tartuntaa päivittäin. Virukseen on menehtynyt yksittäisiä ihmisiä vuorokausittain.

Mainos