”Täysin älyvapaa suunnitelma” – Tuusulanväylä 50 km/h-kaduksi ei kerää kiitosta

Autontuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja ihmettelee, miksei kaupunkibulevardisointia aloiteta Vihdintiestä.

Ilta-Sanomat kertoi tänään, että Helsingin kaupunkistrategian mukaan Suomen ensimmäinen kaduksi alennettava moottoritie on pätkä Tuusulanväylää.

IS:n mukaan Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle vievä moottoritie muutetaan asuinkaduksi Helsingin Käpylästä Kehä I:lle asti. Nopeusrajoitus lasketaan 50 kilometriin tunnissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Päätös ei kerää kiitosta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio pitää suunnitelmaa täysin älyvapaana.

– Jo nyt taksi tai auto on työkiireisen ihmisen ainut tapa kulkea lentoasemalle. Bussi, jonka matka-aika myös kasvaisi tämän seurauksena, on toiseksi nopein, Kallio sanoo.

Junayhteys lentoasemalle on Kallion kokemusten perusteella erittäin hidas.

– Jos tämä Helsingin keskustan pussittaminen ja liike-elämän näivettäminen on aloitettava, niin miksi ei aloiteta Vihdintiestä, joka jo nyt on miinoitettu liikennevaloin Kehä 3:lle asti, Kallio kysyy.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kaupunkibulevardisointi tarkoittaa sitä, että tieltä poistetaan kaistoja, puretaan ramppeja ja nopeusrajoitusta lasketaan. Nykyiset moottoritien melualueet rakennetaan asuinkortteleiksi. Lisäksi alueelle rakennetaan pikaraitiotie.

Lue myös:

Anni Sinnemäki: Tuusulanväylän bulevardisointia suunnitellaan, Vihdintie ensin

Mainos