Valtakunnallisille yrittäjäpäiville saapuneilla pienyrittäjillä riitti uskoa, että hallituksen kaavailema irtisanomislaki voisi olla toimiva konsti yritysten kasvuun, kertoo Talouselämä.
Hallitus pyrkii madaltamaan pienten yritysten työllistämiskynnystä helpottamalla henkilöperusteista irtisanomista.
– Kyllä tämä homma pitäisi viedä maaliin asti, vaikka kaikki tiedostavat, että lakiesitys on aika pieni ja sen vaikutukset aika pienet, sanoi Talouselämälle Sebastian Stenfors, joka on yrittäjänä oululaisessa talotekniikan alalla toimivassa Stenfors Oy:ssä.
Stenforsin mukaan uuden työntekijän palkkaaminen koetaan usein hankalaksi tai riskialttiiksi, mikä tarkoittaa, että yrittäjän oma työkuorma voi olla suuri.
– Eli mieluummin jäädään tekemään pidempää päivää kuin otetaan vaikka osa-aikainen neljäksi tunniksi. Minun kohdallani ei onneksi ole näin, mutta monen kohdalla on. Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on ensimmäinen kynnyskivi kasvuprosessissa, Stenfors perusteli.
Vampulalaisen rakennusalan firman yrittäjä Kari Salminen arvioi, että hallituksen irtisanomislaki voisi lisätä yritysten kasvua.
Salminen kertoo kuitenkin, että omalla alueella ja alalla paha este yritysten kasvulle on pula koulutetuista ammattilaisista.
Myös Pia Bergström vaatekauppa Siro Asusta Raahesta on sitä mieltä, että irtisanomislaki voisi olla hyödyllinen yrittäjien kasvumahdollisuuksien kannalta.
– Jos on huono työntekijä, siitä pääsisi. Asiassa on monta puolta, mutta kyllä se palvelisi pienyrittäjää, Bergström sanoi.
Syyskuussa julkaistun pk-yritysbarometrin mukaan vahvasta talouskasvusta huolimatta voimakkaasti kasvuhakuisten yritysten määrä on kääntynyt yllättäen laskuun.