– EU on ollut brexit-neuvotteluissa liian tinkimätön, ja se on tyhmää, sanoi Nordic West Officen toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä Talouselämälle.
Hänen mukaansa kaoottinen brexit ilman sopimusta ei ole kenenkään etu.
EU:n neuvottelijat ovat tyrmänneet Britannian toiveet, että kauppa EU:n ja Britannian välillä voisi jatkua lähes entiseen tapaan myös brexitin jälkeen. EU pelkää, että jos britit saavat erossa liian hyvät ehdot, EU-ero alkaa houkutella myös esimerkiksi Itä-Euroopan maita.
– EU:n analyysi on täysin väärä. Itä-Euroopan maat tarvitsevat EU:ta turvallisuuspolitiikan takia, Penttilä sanoi.
Hänen mielestään olisi fiksua pitää suhteet britteihin kunnossa paitsi vapaakaupan tuoman etujen takia myös EU:n transatlanttisten suhteiden kannalta.