TE-toimiston johtaja A-studiossa: Työmarkkinasäännöt ovat monille ylivoimaisia

Uudenmaan TE-toimiston johtajan Jarmo Ukkosen mukaan TE-toimistoissa ei ole vikaa, vaan asenteissa.

Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen muistutti Ylen A-studiossa eilen, että työttömyysturvalaki ei tunne käsitettä elämäntapa- tai ideologinen työtön. Työttömyysturvalaki lähtee siitä, että työtön hakee päätoimisesti työtä.

A-studiossa keskusteltiin Helsingin Sanomien haastattelemasta ”ideologisesta työttömästä” Ossi Nymanista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Jos saa työttömyysetuutta ja sanoo selkeästi, että en ota työtä vastaan, niin se on nykyisen lain vastaista, Ukkonen sanoi.

Työttömien keskusjärjestön toiminnanjohtajan Jukka Haapakosken mukaan yleisin viesti kentältä ei ole ideologinen työttömyys, vaan  että ihmiset hakevat töitä, mutta eivät saa niitä.

Haapakosken mukaan aina on ihmisiä, jotka eivät halua pelata yhteiskunnan sääntöjen mukaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Näen, että se on psykologinen ilmiö: jos olet pitkään työttömänä, et voi koko ajan syyttää itseäsi siitä, että olet työtön. Se, mistä tämä kertoo, on, että me olemme epäonnistuneet yhteiskuntana – ihmiset eivät ole saaneet palvelua, joka auttaisi heitä eteenpäin, Haapakoski sanoi.

Ukkonen puolestaan ei löytänyt TE-toimistoista vikaa. Hän muistutti, että Uudellamaalla on 16 000 avointa työpaikkaa auki ja että työvoimapalvelut tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja koulutuksesta kokeiluun ja harjoitteluun kaikille halukkaille.

– Jos ei käytä mahdollisuuksia, se on kiinni jostain asenteellisesta, jota en pysty selittämään. Kyllähän se on monessa nuoressa havaittavissa, että kun väsyttää, ei jaksaisi lähteä, ja olisi mukava pelata. Normaalit työmarkkinasäännöt ovat monille ylivoimaisia, hän totesi.

Mainos