Teija Tiilikainen HS:lle: Venäjä haluaa nyt huomion muualle

Korona on kiihdyttänyt maailman valtakamppailua, asiantuntija arvioi.

Kiina ja Venäjä pyrkivät koronakriisin keskellä ruokkimaan eripuraa EU:n sisällä, arvioi Euroopan hybridiuhkien osaamiskeskuksen johtaja Teija Tiilikainen HS:lle. Pandemia on kiihdyttänyt suurvaltojen välistä valtakamppailua, ja globaalin johtajuuden sijasta suurvallat pyrkivät nyt mustamaalaamaan toisiaan, Tiilikainen sanoo.

–  Yhdysvaltain presidentti Donald Trump rakentaa Kiinasta syntipukkia pandemiaan. Kiina vastaa väitteillä siitä, että koko virus on kehitetty yhdysvaltalaisissa sotilaslaboratorioissa, Tiilikainen sanoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

–  Venäjä toimii niin kuin Venäjä aina – yrittää esimerkiksi entisestään hämmentää Eurooppaa niin, että EU näyttäisi kyvyttömältä minkäänlaiseen kriisinhallintaan.

Euroopassa Kiina ja Venäjä pyrkivät toimillaan lisäksi hajottamaan EU:n rivejä ja ruokkimaan jäsenmaissa esiintyvää tyytymättömyyttä unionin toimiin. Taustalla vaikuttaa halu puolustaa omaa autoritaarista järjestelmää myös pandemian keskellä.

–  Presidentti Vladimir Putinin suosio on laskussa, ja Venäjällä on huonot edellytykset hoitaa terveyskriisiä. Siksi on tartuttu perinteisiin Putinin ajan keinoihin eli kiinnitetään kansalaisten huomio muualle ja muiden ongelmiin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Myös Suomi saa osansa Venäjän disinformaatiosta, Tiilikainen sanoo. Huhtikuussa Venäjä ilmoitti ryhtyvänsä selvittämään suomalaisten toimia Itä-Karjalassa jatkosodan aikana. Tiilikaisen mukaan tällaisia tapauksia ”tulee aika ajoin”.

–  Joka tapauksessa nyt on jokin tarve saada historiapolitiikan kautta Suomi epäedulliseen valoon. Ehkä Suomi on saanut liikaa huomiota hyvin hoidetun koronatilanteen vuoksi tai huomio muutoin halutaan pois omista ongelmista.

–  Välillä tuntuu kuitenkin siltä, että Venäjällä on näissä ihan oma logiikkansa, vaikka miten arvailisimme sen tulokulmaa, Tiilikainen sanoo.

Mainos