Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) valtuusto valitsee huomenna tiistaina uuden toimitusjohtajan Aki Lindénin tilalle.
HUS-kuntayhtymän hallitus päätti äänestyksen jälkeen esittää uudeksi toimitusjohtajaksi HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtajaa Jari Petäjää, vaikka Helsingin Sanomien tietojen mukaan rekrytointiyhtiö MPS Career suositteli tehtävään Terveystalon johtavaa ylilääkäriä Juha Tuomista.
HUSin valtuuston puheenjohtajan Minerva Krohnin (vihr.) mukaan äänestyksestä valtuustossa saattaa tulla todella tiukka ja kummalla tahansa ehdokkaalla on mahdollisuus tulla valituksi.
– Minä tulen kannattamaan Tuomista tehtävään, Krohn kertoo Verkkouutisille.
– Minulla on tausta perusterveydenhuollossa ja arvioni mukaan Tuomisella on vahvempi tuntemus ja ymmärrys perusterveydenhuollosta. Toki molemmat ehdokkaat ovat hyviä, Krohn jatkaa. Krohn työskentelee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL) ylilääkärinä.
Krohnin mukaan vihreät eivät aio tehdä ryhmäpäätöstä äänetyskäyttäytymisestään, vaan jokainen muodostaa itse kantansa. Kokoomus sen sijaan tehnee ryhmäpäätöksen.
Kokoomuksella ja vihreillä yli puolet äänistä
Verkkouutisten saamien tietojen mukaan vihreät ja kokoomus olisivat kuitenkin äänestämässä yksimielisesti tai lähes yksimielisesti Juha Tuomisen puolesta. Myös RKP:sta ja keskustasta näyttäisi olevan tulossa tukea Tuomiselle.
Sen sijaan SDP ja vasemmistoliitto ovat Petäjän kannalla.
Kokoomuksella ja vihreillä on yhdessä 53 prosenttia valtuuston äänistä. RKP:llä on kuusi ja keskustalla kaksi prosenttia äänistä.
Verkkouutisille arvioidaan, että Tuominen saa valtuuston äänestyksessä 60-70 prosenttia äänistä.
Tuominen on toiminut HUSin johtajaylilääkärinä ja toimitusjohtajan varahenkilönä ennen Terveystaloon siirtymistään.
HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén on jäämässä eläkkeelle vuodenvaiheessa.