Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek ei pidä kolmannen rokoteannoksen antamista Suomessa vielä ajankohtaisena.
Mainos - sisältö jatkuu alla
Kolmannen annoksen antamisesta on keskusteltu eri maissa. Huolena on esimerkiksi ollut suojaustehon laskeminen ajan myötä sekä rokotteiden heikompi teho viruksen nykyiseen deltamuunnokseen.
Mainos - sisältö jatkuu alla
Nohynek sanoo Ylelle, että Suomessa pääasiallisesti käytetyn Pfizerin ja Biontechin rokotteen suojausteho virukselta on 84 prosenttia kuuden kuukauden jälkeen.
– Näiden tietojen valossa ei ole mikään kiire lähteä antamaan kolmatta annosta, mutta toki meidän on kerättävä näyttöä ja kysyttävä, onko meillä sellaisia ihmisryhmiä, jotka tarvitsevat tehosteen syksyn mittaan, hän toteaa.