THL:n ylilääkäri Ylelle: Kolmannet rokotteet eivät ole vielä ajankohtaisia

Hanna Nohynekin mukaan kahden annoksen suoja on riittävä.
Nuorten rokotukset käynnistyivät maanantaina. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI
Nuorten rokotukset käynnistyivät maanantaina. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek ei pidä kolmannen rokoteannoksen antamista Suomessa vielä ajankohtaisena.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kolmannen annoksen antamisesta on keskusteltu eri maissa. Huolena on esimerkiksi ollut suojaustehon laskeminen ajan myötä sekä rokotteiden heikompi teho viruksen nykyiseen deltamuunnokseen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Nohynek sanoo Ylelle, että Suomessa pääasiallisesti käytetyn Pfizerin ja Biontechin rokotteen suojausteho virukselta on 84 prosenttia kuuden kuukauden jälkeen.

– Näiden tietojen valossa ei ole mikään kiire lähteä antamaan kolmatta annosta, mutta toki meidän on kerättävä näyttöä ja kysyttävä, onko meillä sellaisia ihmisryhmiä, jotka tarvitsevat tehosteen syksyn mittaan, hän toteaa.

Mainos