Kansanedustaja Anu Vehviläinen (kesk.) vaatii hallitusta perumaan aiemmin tekemät 100 miljoonan euron leikkauksensa perusväylänpitoon kesäkuun hallitusneuvottelujen yhteydessä. Vehviläisen mielestä teiden, ratojen ja muiden väylien kunto on perusedellytys kaikelle liikkumiselle ja etenkin elinkeinoelämälle koko Suomessa.
”Hallituksen tie- ja ratarahaleikkaukset vaarantavat teiden ja väylien kunnon ja heikentävät vääjäämättä myös liikenneturvallisuutta. Siksi ne on peruttava. Väylien täytyy olla kunnossa, jos Suomeen aiotaan saada uutta kasvua, työtä ja toimeentuloa”, Vehviläinen kertoo tiedotteessaan.
Lisäksi Vehviläinen haluaa hallituksen päättävän Valtion Infra Oy:n perustamisesta.
”Infra Oy:n kautta valtio voisi jaksottaa pidemmälle aikavälille osan liikennehankkeiden rahoituksesta. Näin saadaan budjettirahoitukseen väljyyttä perusväylänpidon turvaamiseksi”, Vehviläinen sanoo.