Ulkoministeri Timo Soini (ps.) ei pidä todennäköisenä, että Britannian kansanäänestyksen tulos EU-erosta kumottaisiin, vaikka siitä voikin tulla pitkä prosessi.
– Britannia on maa, jossa ei äänestetä uudelleen. Britanniaa ei voi nöyryyttää äänestyttämällä sitä uudestaan. Voi mennä kaksi vuotta, mutta kyllä se ero nyt tulee, Soini sanoi MTV:n Huomenta Suomen haastattelussa.
Soinin mukaan kielteinen kansanäänestystulos ei ollut yllätys.
– Järkevät ihmiset tekevät järkeviä päätöksiä, ja niin toden totta tekivät.
Hänen mielestään britit eivät tehneet päätöstään hatarin perustein, vaan kansa on perehtynyt perinpohjaisesti siihen, mitä EU on.
– Kansa on puhunut, pulinat pois.
Demokratiavaje EU:n ongelma
PS-Nuoret ovat tehneet kansalaisaloitteen siitä, että Suomen pitäisi järjestää fixit-kansanäänestys EU-jäsenyydestä.
– Nuoret on aina radikaaleja. Ei vapaassa yhteiskunnassa voi kieltää tällaisia keskusteluja, Soini totesi.
Hän sanoi, ettei kansanäänestystä EU-jäsenyydestä ole tämän hallituksen ohjelmassa, mutta kansalaisaloitteet ovat kansalaisten aloitteita ja eduskunta vastaa niihin.
Soinin mukaan eroja EU:sta tulee lisää, jos EU ei pysty uudistumaan.
– Millä ajanjaksolla ja missä maissa, se jää nähtäväksi.
Hänen mukaansa Suomenkaan eroa EU:sta ei voi sulkea pidemmällä aika välillä pois.
Soinin mielestä EU:n ongelma on demokratiavaje. Hän haluaisi, että EU olisi sellainen, joka kuuntelee kansalaisia ja pitää yllä rauhaa ja vakautta.
– Kyllä tässä nyt EU:ssa ollaan eikä mulla mitään isompaa hätää tällä hetkellä ole, Soini sanoi.