Yhdysvaltain, Ranskan ja Britannian suorittamat ohjusiskut Syyriaan olivat odotettuja, arvioi ulkoministeri Timo Soini (sin.) Ylelle.
– Kemiallisten aseiden käyttö on sotarikos. Länsimaat olivat tilanteessa, jossa tekemättäkään eivät voineet jättää. Sitten olisi kysytty, että miksi länsi ei reagoi millään tavalla, että voiko kemiallisia aseita käyttää ilman seurauksia.
Soinin mukaan Suomi luonnollisesti tuomitsee sotarikokset ja kemiallisen aseen käytön.
– Mutta tietenkin toivomme, että tilanne ei kärjisty ja päästäisiin rauhan tielle, mutta se näyttää nyt tosi vaikealta.
Hänen mukaansa iskut olivat varsin rajattuja ja niiden seuraukset jäävät nähtäväksi. Vaarana Soinin mukaan on koston kierre.
– Toivoisin tietysti, että päästäisiin dialogiin ja itse sodan lopettamiseen. Yli puoli miljoonaa ihmistä on kuollut ja tämä on kansainväliselle yhteisölle häpeällinen tilanne.