Toivakka: Syntyykö toivo indeksikorotuksista vai omasta työstä?

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Lenita Toivakan mukaan suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kaipaa keskustelua työn merkityksestä. Verotuksen kiristämisen tie on hänen mukaansa kuljettu loppuun.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Lenita Toivakan mukaan suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kaipaa keskustelua työn merkityksestä. Hänen mukaansa samalla kun palveluita, etuisuuksia ja tulonsiirtoja on lisätty, on ”salakavalasti ajauduttu tilanteeseen, jossa hyvinvointimenojen rahoituksesta on tullut niin suuri taakka, että monet keskituloiset suomalaiset kokevat, etteivät tule toimeen tekemällään työllä”.

– Paradoksaalisesti tavallisten työssäkäyvien lapsiperheiden tai yksineläjien toimeentulo on riippuvainen yhteiskunnan maksamista etuisuuksista ja tuista.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Toivakan mielestä tämä kehitys ei voi jatkua, vaan työnteko on käännettävä jälleen suomalaisen hyvinvoinnin keskiöön. Suurin osa suomalaisista ymmärtää hänen mukaansa, että ”ikääntyvä Suomi ja vähentyvät veronmaksajat tarkoittavat, että jostakin hyvästä, mitä meillä tässä ja nyt on, on pystyttävä luopumaan – ja tehtävä lisää työtä”.

”Verotuksen kiristämisen tie on kerta kaikkiaan kuljettu loppuun. Jatkuvien veronkorotusten 50/50 -sopeutuslinjalla pysyminen on pahinta myrkkyä keskituloisille”, Toivakka toteaa tiedotteessaan.

– Tuoko ihmisille tulevaisuudenuskoa se, että etuudet nousevat tasaisesti indeksien myötä 40 senttiä vuodessa, vai syntyykö toivo siitä, että omalla työllä ja ahkeruudella voi tulla toimeen ja rakentaa tulevaisuutta?

Mainos