Kansanedustaja Reijo Hongiston mukaan Lasse Laatusen vaatimus on hämmentävä, sillä ”perin harva kykenee olemaan työelämässä 63-vuotiaaksi”.
Kansanedustaja ei nostaisi eläkeikää vaan korjaisi mieluummin työoloja ja työn tahtia sellaisiksi, että nykyistä useampi kykenisi työskentelemään edes 63-vuotiaaksi. Eläkeiän korottamisen aika olisi Hongiston mukaan vasta, kun keskimääräinen eläkeikä olisi saatu nostettua reippaasti yli 62 vuoden.
Kansanedustaja ei myöskään lähtisi ”rahtaamaan ulkomailta työntekijöitä”, vaan hakisi ratkaisuja oman maan kansalaisten keskuudesta.
– Ensin oman maan kansalaiset ja vasta sitten ulkopuoliset, mikäli tarvetta vielä on.
Hongisto epäilee, että Laatusen lausunnon taustalla saattaisi olla myös kylmä laskelma siitä, kuinka paljon yhteiskunnalle maksaa 63–67 vuoden eläke. Mikäli henkilö olisi tuon ajan töissä, hän ei kuluttaisi silta ajalta eläkettä, vaan maksaisi veroja ja työeläkemaksuja.
Hongisto kirjoittaa, että ”olen muutamia kertoja päässyt täysin palvelleen työkaverini läksiäisiin. Kakkukahvien lomassa olen jokaiselle todennut ’toivottavasti tulet valtiolle mahdollisimman kalliiksi’. Joku minua fiksumpi on toivottanut pelkästään pitkää ikää ja reippaita eläkevuosia.”