Vajaat yhdeksän kuukautta kestäneiden taisteluiden jälkeen terroristijärjestö ISIS on menettämässä Mosulin hallinnan Yhdysvaltain ja sen kumppaneiden liittouman tukemille joukoille. Tappio ei kuitenkaan ole välttämättä kuin näennäinen, arvioi The Atlanticin kolumnissa radikalisaatiotutkija Charlie Winter.
Hänen mukaansa ISIS on tiennyt koko ajan, ettei se voi voittaa taistelua Mosulista kymmenen kertaa suurempaa ja paremmin varusteltua joukkoa vastaan. Se onkin tehnyt parhaansa näkyäkseen, että se laittaa hanttiin saadakseen taistelusta täyden propagandahyödyn.
Winterin arvion mukaan terroristijärjestö on varautunut tilanteeseen vuodesta 2014 lähtien valloittaessaan laajoja alueita. Hän epäileekin, ettei ISIS ole alun perinkään aikonut muodostaa kestävää hallintoa käyttämiensä raiskausten, murhien ja terrorin keinoin.
”Entä jos ryhmä haluaa pysyvyyttä enemmän kuin mitään muuta ja olla globaalin jihadismin idologinen hegemonia?”, Winter sanoo.
Tähän strategiaan sotarikokset ja niillä vastustajan paikalle houkutteleminen olisivat toimiva ratkaisu, vaikka tappioita taistelussa tulisikin. Kaupungin valtaaminen ja hallinnointi tuhannen päivän ajan oli jihadisteille enemmän kuin tarpeeksi jättääkseen ”kalifaattinsa” jäljen.
”Tämä on se miltä onnistuminen näyttää ISIS:lle ja vaikka Mosulin hallinta ei kestänytkään pitkään, järjestö on jo saanut hyvän osuuden siitä mitä se halusi kokeilullaan saavuttaa.”