TS: Tupakointikopit häviämässä suomalaisravintoloista

Tupakointikopit alkavat käydä suomalaisravintoloissa harvinaisiksi. Asiakkaat ovat oppineet menemään ulos tarpeilleen ja uusiin ravintolakiinteistöihin koppeja rakennetaankin enää marginaalisesti.

Tupakointikoppeja alettiin rakentaa suomalaisravintoloihin seitsemisen vuotta sitten tupakkalain kiristyttyä. Lakiuudistuksella haluttiin suojella ravintoloiden työntekijöitä tupakansavulta. Suunta on kuitenkin sittemmin kääntynyt ja koppi löytyy nykyisin yhä harvemmasta ravitsemusliikkeestä, kertoo Turun Sanomat.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemen mukaan täysin uusiin ravintolakiinteistöihin rakennetaan tupakointikoppeja vain vähän, jos ollenkaan. Jo toimiviin ravintoiloihin ei hänen ymmärtääkseen koppeja ole rakennettu enää aikoihin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Taustalla on kaksi tekijää. Ravintoloiden asiakkaat ovat oppineet menemään ulos tupakoimaan ja toisaalta koppien rakentaminen on myös kallista. Tupakkalain tiukennus onkin Aittoniemen mukaan helpottanut ravintoloiden perustamista.

”Ravintoloiden ilmastointivaatimukset eivät ole enää niin rajuja. Sitä kautta säästyy energiaa, ja ravintolan perustaminen vanhoihin kiinteistöihin on helpompaa.”

Mainos