Tukholman seudun terveydenhuollon tilanne on ennenkuulumattoman kuormittunut, uutisoi Aftonbladet. Yli kahden miljoonan asukkaan läänin terveyspalveluiden tilannetta kuvaillaan ”epätoivoiseksi”. Tukholman seudun sosiaali- ja terveyspalvelun johtaja Björn Erikssonin mukaan ulkomainen apu, esimerkiksi Suomesta, voi kohta ajankohtaistua.
Björn Eriksson kuvailee tilannetta ”kuormittuneimmaksi nykyaikana” ja ”ennenkokemattomaksi”. Henkilökunta työskentelee jaksamisensa rajoilla, ja apua tarvitaan välittömästi, Eriksson korostaa.
– Meillä on työntekijöitä, etenkin teho-osastolla, jotka ovat työskennelleet kymmenen kuukautta suojavarusteissa. Marraskuussa paine oli valtava, kuvailee Eriksson terveydenhuollon tilannetta.
– Nyt ihmiset hakeutuvat hoitoon myös muiden sairauksien takia, mitä ei keväällä tapahtunut. Joten terveydenhoito jatkuu kuin normaalisti, samalla kuin meillä on pandemia päällä.
Erikssonin mukaan korona ei näytä taipumisen merkkejä – päinvastoin.
– Ei, pikemminkin se hieman lisääntyy, ja se on erittäin huolesuttavaa. Teho-osastolla työskentelevät tekevät 12-tuntisia vuoroja. Se on erittäin raskasta kuumat suojavarusteet päällä.
Terveydenhuolto on yksinkertaisesti lisähenkilöstön tarpeessa, Eriksson sanoo. Keskusteluja on käyty niin julkisten kuin yksityisten toimijoiden kanssa työntekijöiden siirtämisestä terveydenhuollon tehtäviin.
Vaikka tilanne onkin synkkä, toivoo Eriksson ihmisten noudattavan koronasuosituksia. Tämä olisi hänestä ”valonpilkahdus”.