Tuomioistuin päätti – NSA:n vakoilutiedot vanhenevat

Yhdysvaltalainen tuomioistuin on päättänyt hylätä maan hallituksen toiveen NSA:n keräämien puhelutietojen säilyttämisen viittä vuotta pidempään, kertoo The Verge.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Yhdysvaltain ulkomaantiedustelun valvontatuomioistuin FISA on päättänyt hylätä maan hallituksen toiveen kansalaisten puhelutietojen säilyttämisestä aiemmin luvattua viittä vuotta pidempään. Tuomioistuin on aiemmin sallinut NSA:lle tietojen keräämisen, edellyttäen, että ne tuhotaan aikarajan jälkeen.

Oikeusministeriö kuitenkin huomautti, että tietoja saatettaisiin tarvita oikeudenkäynneissä aikarajan päättymisen jälkeenkin. FISA ei kuitenkaan vakuuttunut perusteista. Sen mukaan kansallisen turvallisuuden nimissä kerättyä tietoa ei voida säilyttää siviilioikeudenkäyntejä varten.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tuomari Reggie Waltonin mukaan aikarajan jatkaminen loukkaisi entisestään yhdysvaltain kansalaisten yksityisyyttä.

Mainos