Turkissa opettajien suoritusta arvioivat pian lähes kaikki

Niin rehtori, kollegat, oppilaat kuin vanhemmatkin päässevät arvioimaan opettajan suoriutumista.

Turkki on ottamassa käyttöön opettajien vuosittaista suoriutumisarviointijärjestelmää, joka koostuu kirjallisesta kokeesta sekä opetushenkilökunnan, oppilaiden ja heidän vanhempiensa arvioinneista, kertoo Hurriyet Daily News. Kouluasteet peruskoulusta lukioon kattava järjestelmä on tällä hetkellä yliopistojen kasvatustieteellisten tiedekuntien arvioitavana.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Suoriutumisarvionnissa rehtorilla olisi 20 prosentin osuus, saman osaston opettajilla 15 prosentin, muilta saman koulun opettajilla sekä oppilailla ja heidän vanhemmillaan kullakin 10 prosentin osuus arvosanasta. Opettajan itsearvioinnin osuus olisi viisi prosenttia. Lisäksi opettajan tulisi suorittaa vuosittain koe, jonka osuus arvioinnissa on 30 prosenttia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Opettajat arvioidaan tämän jälkeen saatujen tuloksien pohjalta asteikolla A-D. Arvosanan B-D saaneita odottaa lähi- tai etäkoulutus, jonka jälkeen he osallistuvat provinssinsa koulutusdirektoraatin järjestämään uusintakokeeseen.

Tällä hetkellä ainoastaan koulujen rehtorit saavat tehdä arviointeja opettajista.

Mainos