Tutkija: Iranilaisten naisten ahdinko tuotava esiin

"Kun Amazon paloi, koko maailma mobilisoitui. Entä kun iranilaiset naiset palavat?", kysyy Alan Salehzadeh.

Geopoliittisiin konflikteihin erikoistunut tutkija Alan Salehzadeh ihmettelee Iltalehden blogissaan kansainvälistä hiljaisuutta Iranin ihmisoikeusrikkomusten suhteen.

– Viime päivinä on kohistu tapauksesta, joka ei valitettavasti ole lainkaan ainutlaatuinen. Iranilainen nainen sytytti itsensä tuleen Teheranin oikeuslaitoksen edessä, ja kärsi vartaloonsa 90 % palovammat. Teollaan hän protestoi tulevaa oikeudenkäyntiään – hän oli livahtanut mieheksi tekeytyen urheilustadionille katsomaan jalkapallo-ottelua, Salehzadeh kirjoittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Iranissa naiset ja miehet eivät saa osallistua urheilutapahtumiin yhdessä, ja maassa on pidätetty viime vuodesta alkaen satoja tätä sääntöä rikkovia naisia, Twitterissä käynnistyi lauantaina maan urheilujärjestöihin suunnattu kampanja iranilaisten naisten aseman vapauttamiseksi, Salehzadeh kertoo.

– Kun Amazon paloi, koko maailma mobilisoitui. Brasiliaa vastaan nostettiin laajat kaupalliset boikotit. Entä kun iranilaiset naiset palavat? Salehzadeh kysyy.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Salehzadehin kehottaa myös Suomea kiinnittämään huomiota Iranin ihmisoikeustilanteeseen.

– Iranilaiset naiset ovat eläneet ahdingossa yli 40 vuotta papiston vallan alla. Heidän perus- ja ihmisoikeuksiaan poljetaan järjestelmällisesti. Suomella on EU:n puheenjohtajamaana velvollisuus nostaa esiin Iranin ihmisoikeusloukkaukset ja tehdä voitavansa, jotta naisten asema paranee, hän kirjoittaa.

 

Mainos