Tutkija tyrmää unisex-vessat HS:ssä – ”Turvallisuuden varmistaminen jää tytöille”

Enemmistö naisista koki brittitutkimuksen mukaan yhteisvessat epämukaviksi.
Ateneumin taidemuseon uudet miesten ja naisten yhteisvessat Helsingissä 12. huhtikuuta. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Ateneumin taidemuseon uudet miesten ja naisten yhteisvessat Helsingissä 12. huhtikuuta. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch sanoo Helsingin Sanomissa, että sukupuolineutraaleista vessoista pitäisi luopua turvallisuus- ja viihtyisyyssyistä.

– Sukupuolineutraaleissa vessoissa turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen varmistaminen lankeaa naisille ja tytöille, hän sanoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Erityisen tärkeä asia on Rotkirchin mielestä kouluissa, jossa osa oppilaista voi vältellä vessassa käymistä kokonaan, jos tilat ovat epämiellyttävät.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa noin puolet vastaajista koki sukupuolineutraalit vessat epämukaviksi ja naisista enemmistö.

Rotkirchin mukaan pitäisi kysyä, mitä sukupuolineutraaleilla wc-tiloilla on saavutettu ja miten ne ova edistäneet tasa-arvoa tai hyvinvointia. Jos taas halutaan pohtia sukupuolivähemmistöille sopivia tiloja, siihen voidaan löytää muita ratkaisuja kuin yhteisvessat, hän huomauttaa.

Suomessa on tällä viikolla puhuttanut Ylitorniolla koulun wc-tiloissa tapahtunut raiskaus. Koulussa tyttöjen ja poikien wc:t ovat erikseen.

Mainos