Solubiologi ja neurotieteilijä Pirta Hotulaisen mukaan ”huoli kasvaa Helsingin perheissä”.
– Ennen sentään luotettiin, että kouluissa tehdään mitä voidaan tartuntojen estämiseksi mutta uudet jäljityssäännöt vei luottamuksen. Ja syystä. Riskiryhmäperheet joutuu anomaan lapsilleen lomaa. Onko tämä nyt ihan sitä mitä haluttiin?, Hotulainen toteaa Twitterissä.
Tutkija viittaa tietoihin joiden mukaan päiväkotialtistumisen kontakteja ei Helsingissä kyetty selvittämään tartunnanjäljityksen ruuhkautumisen takia ja kaikkien, joihin ei erikseen ole oltu yhteydessä sallittiin jatkaa töissä ja päiväkodissa käymistä normaalisti.
Hotulainen nostaa esiin myös Vantaan Kilterin koulun koronatartunnat. 550 oppilaan koulussa on todettu nyt yhteensä 34 koronavitustartuntaa. Koulussa uskotaan tapahtuneen useita jatkotartuntoja.
– Tunnustan, että lähetin toisen lapsen Ahvenanmaalle 2 viikoksi. Koska voin. Toivottavasti se kertoo jollekin etten vaan räksytä vaan olen oikeasti huolissani siitä mitä Helsingissä nyt tapahtuu, Pirta Hotulainen toteaa.
Hän toivoo, että ohjeet ja suositukset olisivat ”loogisia, järkeviä ja linjassa keskenään”.
– Nyt Helsingissä muuten toimet ok (estää leviämistä), mutta koulutoimet kuulostaa laumasuojan hakemiselta, Hotulainen sanoo.
Tutkija viestittää täyttä tukeaan ajatukselle siitä, että joulun alla siirryttäisiin kahdeksi viikoksi etäkouluun.
– Juttelin juuri joulusta äidin kanssa ja selitin että minun mielestäni koululaisia ei pidä viedä mummojen ja vaarien luo kylään ennen viikon poissaoloa koulusta. Hän onneksi ymmärsi, Hotulainen kertoo.
Ideaa kahden viikon etäkoulusta ovat kannattaneet myös Keuhkolääkäri, professori Marjukka Myllärniemi ja HUSin neurokirurgi Esa-Pekka Pälvimäki.
Koulutartuntoihin ja Vantaan tapaukseen on kiinnittänyt huomiota myös THL:n tutkimuspäällikkö ja epidemiologi Maarit Leinonen.
– Vantaalla 17 positiivista 300 seulotusta, eli 5,7% joissa ainoa tartunnanlähde koulu. Ja Helsingissä höllätään karanteeneja koulualtistumisiin liittyen. Soittaako mitään kelloja?, hän kysyy.
Leinonen tarkentaa, että kyseiset 17 tartuntaa olivat ainoastaan oireettomien seulonnalla nyt löytyneitä.
Huoli kasvaa Helsingin perheissä. Ennen sentään luotettiin, että kouluissa tehdään mitä voidaan tartuntojen estämiseksi mutta uudet jäljitys säännöt vei luottamuksen. Ja syystä. Riskiryhmä perheet joutuu anomaan lapsilleen lomaa. Onko tämä nyt ihan sitä mitä haluttiin? https://t.co/iKHA0lIplu
— Pirta Hotulainen (@PirtaHotulainen) December 6, 2020
Tunnustan, että lähetin toisen lapsen Ahvenanmaalle 2 viikoksi. Koska voin. Toivottavasti se kertoo jollekin etten vaan räksytä vaan olen oikeasti huolissani siitä mitä Helsingissä nyt tapahtuu.
— Pirta Hotulainen (@PirtaHotulainen) December 6, 2020
Argh. Toivoisin kanssa, että ohjeet ja suositukset olisivat loogisia, järkeviä ja linjassa keskenään. Nyt Helsingissä muuten toimet ok (estää leviämistä) mutta koulutoimet kuulostaa laumasuojan hakemiselta.
— Pirta Hotulainen (@PirtaHotulainen) December 7, 2020
2-viikon etäkoulu ennen joulua saa minulta täyden kannatuksen.
Juttelin juuri joulusta äidin kanssa ja selitin että minun mielestäni koululaisia ei pidä viedä mummojen ja vaarien luo kylään ennen viikon poissaoloa koulusta. Hän onneksi ymmärsi.https://t.co/dPq3MFjm71
— Pirta Hotulainen (@PirtaHotulainen) December 6, 2020
Vantaalla 17 positiivista 300 seulotusta, eli 5,7% joissa ainoa tartunnanlähde koulu. Ja Helsingissä höllätään karanteeneja koulualtistumisiin liittyen. Soittaako mitään kelloja? https://t.co/BmZZdkC1SH
— Maarit Leinonen (@MaaritLeinonen) December 6, 2020