Näin ääriryhmät hyödyntävät pandemiaa

Ääriliikkeet käyttävät tutkijoiden mukaan virusta propagandassaan.

Britanniassa turvallisuusviranomaiset varoittavat terrorismin ja poliittisen väkivallan riskin lisääntyvän koronarajoitusten purkamisen myötä, kertoo Deutsche Welle. Asiantuntijat pelkäävät etenkin sosiaalisen eristäytymisen ja lisääntyneen netin käytön ruokkivan ääriryhmien kannatusta ja houkuttelevuutta.

– Eristäytyminen saattaa pahentaa niitä epäkohtia, jotka altistavat ihmisen radikalisoitumiselle, kuten syrjäytymistä, sanoo poliisiupseeri Nik Adams.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Ääriryhmät tietävät tämän, ja hyödyntävät, niin kuin aina, kaikkia mahdollisuuksia johdattaa nämä ihmiset vaikeuksiin, hyödyntäen usein ajankohtaisia aiheita koukkuina, Adams jatkaa.

Useat ääriryhmät ovat hyödyntäneet koronavirusta propagandassaan ja levittämissään salaliittoteorioissa, DW kertoo. Islamistisille fundamentalisteille virus on ”Jumalan kosto lännelle”, mutta huolta herättää etenkin myös äärioikeistolainen väkivalta.

– Erityisesti äärioikeisto on tehnyt loistavaa työtä hyödyntäessään nyt vellovia salaliittoteorioita ja koronaviruksen esille tuomia rasistisia tunnelmia, RUSI-ajatushautomon terrorismitutkija Jessica White selittää.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Osa äärioikeiston levittämistä salaliittoteorioista on jopa onnistunut ujuttautumaan valtamediaan, White varoittaa.

Tutkijat pelkäävät koronarajoitusten purkamisen kasvattavan terroristi-iskujen riskiä, etenkin kun ihmiset viruksen pelossa viettävät yhä enemmän aikaa ulkona yleisillä paikoilla.

 

Mainos