TV-lupamaksuista tuli ongelma – liikaa oikeudenkäyntejä, ihmisiä vankilaan

Britanniassa on herännyt keskustelu TV-lupamaksuista ja niihin liittyvistä oikeuskysymyksistä, kertoo The Telegraph. Vuosittain sadat tuhannet kansalaiset joutuvat oikeuteen maksamattomien lupamaksujen vuoksi. Osa heistä päätyy jopa vankilaan.

Britanniassa on herännyt keskustelu TV-lupamaksuista ja niihin liittyvistä oikeuskysymyksistä. Lupamaksujen maksamatta jättäminen on maassa rikos, jonka seurauksena oikeusistuimet ovat kuormittuneet. Vuonna 2012 yli 180 000 kansalaista löysi itsensä raastuvasta ja noin 70 päätyi jopa vankilaan maksamattomien TV-lupamaksujen vuoksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Nyt joukko kansanedustajia yli puoluerajojen on ajamassa lakia, joka poistaisi luvan maksamatta jättämisen rikosnimikkeenä. Jatkossa kenellekään ei siis tulisi asiasta rikosrekisterimerkintää. Lupa tulisi silti maksaa, mahdollisten viivästysmaksujen kera. Hanke on saanut taakseen myös maan oikeusministerin sekä media- ja kulttuuriministerin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Yleisradioyhtiö BBC:n johto vastustaa muutosta raivokkaasti. Heidän mukaansa muutos johtaisi lupamaksujen veronkiertoon ja romuttaisi yhtiön rahoituksen.

Lakialoitteen tehnyt konservatiivikansanedustaja Andrew Bridgen puolustaa esitystään. Hänen mukaansa rahat kerätään nykyisellään regressiivisenä kunnallisverona ja useimmat vankilaan päätyvät ovat vanhuksia ja naisia, jotka kriminalisoidaan käytännössä, koska he ovat köyhiä.

Mainos