Työmarkkinajärjestöt sopivat pienistä palkankorotuksista

Ehdotettu sopimus on mallia 2+1 eli palkat sovitaan aluksi kahdeksi vuodeksi.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK sekä työntekijäjärjestöt SAK, Akava ja STTK ovat hyväksyneet ehdotuksen tupo-ratkaisuksi.

STTK toteaa tiedotteessaan, että ratkaisu on ”tyydyttävä”.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Nyt ei ole juhlan aika. Työmarkkinajärjestöt kantavat tällä sopimuksella vastuunsa Suomen ja suomalaisten hyvinvoinnista. Sopimuksen syntyminen osoittaa myös, että työmarkkinaosapuolien välinen valmistelu toimii vaikeissakin neuvottelutilanteissa.

Sopimus on mallia 2+1 eli palkat sovitaan kahdeksi vuodeksi, minkä jälkeen järjestöt kokoontuvat sopimaan, jatketaanko sopimusta vielä vuodella.

Ensimmäinen palkankorotus on 20 euroa kuukaudessa ja toinen, vuoden kuluttua maksettava, 0,4 prosenttia palkasta.

Akavan mukaan ratkaisu on ”erittäin maltillinen”.

– Nyt on vastuullisen politiikan aika, ja työmarkkinajärjestöt osoittivat vastuunsa tällä sopimuksella, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK pitää erittäin tärkeänä, että sopimukseen saadaan mukaan koko julkinen sektori sekä logistiikkaketju.

Poimintoja videosisällöistämme

– Tämä on kuitenkin vasta ensimmäinen askel. Seuraavana ovat kahdeksan viikon liittokohtaiset neuvottelut, joissa yhteistuumin on löydettävä keinoja alakohtaisesti Suomen kilpailukyvyn palauttamiseksi kasvu-uralle, sanoo EK:n puheenjohtaja Ilpo Kokkila.

Keskusjärjestöjen sovun jälkeen neuvottelut siirtyvät liittoihin. Niissä yritetään sopia työaikajärjestelyistä, sairauspoissaolojen vähentämisen keinoista, työehtosopimuksista poikkeamisesta työpaikkojen säilyttämiseksi, ikäohjelmien käytöstä ja yksilöllisten työurasuunnitelmien tekemisestä.

Lue myös:

Mainos - sisältö jatkuu alla

Loppiainen ja helatorstai palaavat ehkä lauantaihin

Päivitetty klo 17.04. Lisätty EK:n kommentti.

Päivitetty klo 17.49.

Mainos