Yleisen työttömyyskassan (YTK) eli niin sanotun Loimaan kassan toimitusjohtajan Sanna Alamäen mukaan pelkona on, että työttömyysturvalainsäädännön monimutkaistuminen toimii toisin kuin on haluttu, kertoo Kauppalehti.
– Aktiivimalli ei yksinkertaista tilannetta yhtään. On vaarana, että työtön työnhakija passivoituu tällaisessa tilanteessa. En väitä, että näin tapahtuu, mutta tällainen vaara on olemassa, Sanna Alamäki sanoi Kauppalehdelle.
SAK ilmoitti järjestävänsä aktiivimallista poliittisen mielenilmauksen 2. helmikuuta. Alamäki näkee keskustelussa aktiivimallista myös myönteisiä puolia.
– Moni taho on nyt alkanut miettiä, olisiko heillä tarjota työttömille tällaisia lyhytkestoisempia töitä ja muita työllistymistä tukevia palveluita.
Mallia työeläkeyhtiöistä
Alamäen mielestä 30 vuotta vanhaa työttömyyskassalakia pitäisi muuttaa niin, että se sallisi kassoille aktiivisemman roolin.
– Työttömyyskassoilla on paljon tietoa työttömistä työnhakijoista, mutta hyvin rajallinen rooli työmarkkinoilla. Mielestäni tämä tilanne pitäisi muuttaa.
Mallia hän ottaisi työeläkeyhtiöistä.
– Työeläkeyhtiöissä tehdään paljon työtä sen eteen, että esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeelle jäämiset harvenisivat. Heillä on siihen taloudellinen kannuste.
Alamäen mielestä työttömyyskassoilla voisi olla vastaavanlaisia tavoitteita.