Urpilaisen mukaan aihe on usein vaiettu, vaikka yli kolmasosa yli 75-vuotiaista kärsii yksinäisyydestä. Urpilainen puhui lauantaina Vanhus- ja lähimmäispalveluliiton edustajakokouksessa Tampereella.
– Yksinäisyydestä ei ole helppo puhua. Se on kuitenkin tärkeä ongelma, johon on puututtava monien tahojen yhteistyöllä.
Urpilaisen mukaan liian usein suomalaisessa keskustelussa vanhuus ja ikääntyminen nähdään vain ongelmana. Hänen mielestään tulisi muistaa, että pidempi elinaika on keskeinen hyvinvointivaltion saavutus.
Urpilaisen mukaan yksinäisyyteen voidaan puuttua esimerkiksi järjestöjen tekemän työn sekä julkisen sektorin toimenpiteiden avulla. Hän haluaisi myös koulut mukaan talkoisiin.
– Kun suomalainen yhteiskunta ikääntyy, tarvitsemme lisää käsipareja työhön vanhusten ja lähimmäistemme hyväksi. Tulisi harkita, voitaisiinko kouluja ja oppilaitoksia tukea ottamaan itselleen esimerkiksi vanhuskummeja, Urpilainen esitti.