USA: Kiina ja Venäjä vastuussa Pohjois-Korean ydinaseista

Yhdysvaltain ulkoministerin mukaan maat ovat mahdollistaneet Pohjois-Korean ohjusten ja ydinaseteknologian kehityksen.

Pohjois-Korean perjantainen ohjuskoe on herättänyt maailmalla voimakkaita reaktioita. Yhdysvaltain ulkoministeri Rex Tillerson osoitti syyttävällä sormella kahta muutakin maata, kertoo The Guardian.

”Pohjois-Korean ballististen ohjusten ja ydinaseohjelman pääasiallisina taloudellisina mahdollistajina Kiina ja Venäjä kantavat ainutlaatuisen ja erityisen vastuun tästä kasvavasta alueelliseen ja maailmanlaajuiseen vakauteen kohdistuvasta uhkasta”, hän sanoi lausunnossaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kiinan ulkoministeriö ei toistaiseksi ottanut kantaa Tillersonin lausuntoon, mutta kehotti Pohjois-Koreaa kunnioittamaan Yhdistyneiden kansakuntien turvallisuusneuvoston päätöslauselmia ja pysäyttämään kaikki toimet jotka voisivat pahentaa jännitteitä Korean niemimaalla. Sen mukaan kaikkien asiaan liittyvien osapuolien tulisi myös edetä varovasti.

Yhdysvaltalaisen Center for Strategic and International Studies -ajatushautomon arvion mukaan Kiinassa saatetaan pelätä ohjuskokeen jälkeen yhä enemmän Yhdysvaltain sotilaallista iskua Pohjois-Koreaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

”Kiinalaiset eivät voi sulkea pois Trumpin arvaamattomuustekijää”, sanoo ajatuspajan johtaja Bonnie Glaser. Hän pitää diplomaattista ratkaisua nyt hyvin epätodennäköisenä.

Toisen asiantuntija-arvioin mukaan viimeisin ohjuskoe tekee iskusta kuitenkin epätodennäköisen, sillä Pohjois-Korea pystyisi nyt iskemään Yhdysvaltain maaperälle ”odottamattomiin sijainteihin ja odottamattomiin aikoihin”.

”Ydinasevaltion kimppuun käyminen on yleensä huono idea – mistä syystä valtiot myös valmistavat ydinaseita”, sanoo Pohjois-Korea -asiantuntija Jeffrey Lewis.

Mainos